חביבי יסעד אווקאטו
שיתוף הפעולה בין אביב עזרא ליוהנה ריטמולר, שבמרכזו עשייה ומחקר של מוזיקה עיראקית וערבית, נמשך כבר שבע שנים. השניים שותפים בטריו "רדיו בגדד" ומנגנים יחד עם זמרים ופרויקטים נוספים (ריף כהן, "אקוט" ועוד). השיח והעשייה שלהם במוזיקה משולבים בחיי היומיום, ומובילים לשיתופי פעולה מחדשים בין שניהם ועם אמנים והרכבים נוספים.
אביב עזרא הוא זמר ומוזיקאי שהחל ללמוד מוזיקה בגיל שמונה כנגן תופים. בשתיים עשרה השנה האחרונות הוא מנגן וחוקר את המוזיקה העיראקית והערבית הקלאסית. הוא פעיל בהרכבים "רדיו בגדד" ו"The Hallways". מעבר להיותו זמר, עזרא גם מנגן על מערכת תופים, כלי הקשה ערבים, עוד וקלידים.
יוהנה ריטמולר התחילה לנגן בכינור בגיל צעיר בהמבורג, למדה באקדמיה למוזיקה בירושלים ומאז 2010 עוסקת במוזיקה ערבית קלאסית. ריטמולר מנגנת בהרכבים ותזמורות ובשיתופי פעולה עם אמנים ואמניות בכירים. מאז 2021 היא מלמדת במחלקה למוזיקה חדשה במוסררה.
על המופע:
אנחנו מסתכלים על מציאות שבורה. שברים בין אנשים, בין עמים. שבר של תרבות, שבר של אמון ושל תקווה וזכר לאפשרות של מציאות אחרת. השבר נמצא בחיבור לעבר, למקום, למרחב ההיסטורי והתרבותי שבו אנו חיים. מתוך המציאות האישית והמוזיקלית שלנו, אנו רוצים לעצור לרגע, לשהות בשבר ובנתק הזה ולגעת בחיבור הכמעט בלתי אפשרי. לשהות בתוך שיר אחד, מקאם אחד, תו אחד.
בחרנו לבצע יצירה מצרית ישנה ששרה הזמרת אום כולתום והלחין זכריה אחמד: "חביבי יסעד אווקאטו". יצירה זו הייתה נפוצה בקרב מזרחים בישראל ואף בקרב חרדים מזרחים שהלבישו על הלחן טקסט מכתבי הקודש, בניסיון להכניס את המוזיקה האהובה לתוך בתי הכנסת. השבר שנוצר בתקופה זו עם התרבות הערבית בקרב יוצאי עדות המזרח ובכלל מציב אותנו במעין חיוב להמשיך לנגן את היצירה, למרות מגמות של חזרה לעולם הפיוטים והפרדת השפה הערבית מההקשר המוזיקלי היהודי.
המבנים המוזיקליים של יצירה מסוג זה, משנות השלושים למאה הקודמת בקהיר, מאפשרים לייצר חזרתיות ושהייה במשפטים המוזיקליים והטקסטואליים, במילים, בהברות בודדות, עד הפרט הכי קטן שממנו נובעת המוזיקה. רצוננו לקחת את מאזיני המופע לרגע של שהייה בתוך אותה חזרתיות, התעלות מוזיקלית ורגשית, ביטוי של כאב, נוסטלגיה עם כוח של הבנת המורכבות המקומית והתרבותית גיאוגרפית שלנו.